
Biała lista w enova365 multi
W enova365 istniała już opcja do komunikacji z dotychczasową listą podatników VAT (czynność: Status w bazie VAT MF ). Aby przełączyć komunikację na weryfikację z Białą listą należy wejść w Narzędzia -> Opcje:
Następnie: Kontrahenci i urzędy -> Ogóle. Obszar Status VAT . Opcję Wykaz podatników VAT należy zmienić na Wykaz podatników VAT (Biała lista). Zapisujemy i wychodzimy.
WERYFIKACJA CZY KONTRAHENT JEST CZYNNYM PODATNIKIEM VAT
Na liście kontrahentów oraz formularzu kontrahenta dostępne są dwie czynności: Status w bazie VAT MF oraz Status w bazie VAT MF na dzień.
UWAGA: Status w bazie możemy sprawdzić na dowolnie wybrany dzień, który przypada nie wcześniej niż w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym sprawdzamy podatnika.
Aktualny status kontrahenta możemy sprawdzić z poziomu listy kontrahentów wybierając Status w bazie VAT MF lub wciskając klawisz F7 (co przedstawiono powyżej) lub bezpośrednio na karcie kontrahenta również wybierając Status w bazie VAT MF (kolor czerwony) lub opcje z Czynności (kolor niebieski).
Aktualny status w bazie zobaczymy w sekcji Podmiot – Status w bazie MF.
Po sprawdzeniu statusu na karcie kontrahenta otrzymamy stosowny komunikat:
Jeśli kontrahent NIE JEST podatnikiem VAT:
Lub jeśli JEST. Mamy wtedy od razu możliwość pobrania rachunków kontrahenta, szczegóły w artykule...
Wszystkie zmiany statusu oraz dodatkowe informacje po sprawdzeniu kontrahenta odnajdziemy w Logu informacji:
Na przykład:
Przy weryfikacji kontrahenta na wskazany dzień, zaznaczamy kontrahenta na liście kontrahentów i z czynności wybieramy Status w bazie VAT MF na dzień. Czynność tą możemy także wykonać bezpośrednio z karty kontrahenta.
Wybieramy datę i zatwierdzamy. Otrzymamy odpowiedni komunikat.
WERYFIKACJA CZY PODANY PRZEZ KONTRAHENTA RACHUNEK WIDNIEJE W WYKAZIE
Weryfikacje rachunku możemy przeprowadzić tylko dla kontrahentów z zaznaczonym parametrem Podatnik VAT na TAK.
Weryfikacji rachunku możemy dokonać na dwóch etapach: przygotowania przelewu oraz na etapie eksportu przelewu.
Na etapie przygotowania przelewu jeśli rachunek nie znajduje się w wykazie w logu pokaże się stosowna informacja. Natomiast na etapie eksportu przelewu weryfikowane są dwa elementy:
- czy rachunek jest w wykazie,
- czy przelew realizowany jest na kwotę większą niż 15 000 zł.
Mechanizmy te działają w tle.
Na liście Ewidencja Środków Pieniężnych -> Przelewy udostępniona została dodatkowa czynność Sprawdź rachunek w bazie VAT MF. Zaznaczamy przelew.
Mamy dwie możliwości - skorzystać z serwisu API MF lub z Pliku płaskiego. Więcej na temat pliku płaskiego można dowiedzieć się [tutaj.]
Po wybraniu tej czynności tak samo jak w przypadku sprawdzania kontrahenta otrzymamy stosowny komunikat oraz informację w Logu informacji.
Bezpośrednio na formularzu rachunku mamy „ściągę” dotyczącą statusu wraz z datą weryfikacji:
Dodatkowo informacja ta znajduje się również na karcie kontrahenta w zakładce Warunki płatności:
Status rachunku może być określony jako:
- Zarejestrowany czyli poprawny
- Niezarejestrowany – błędny numer rachunku dla danego kontrahenta
- Niezweryfikowany – rachunek nie został jeszcze zweryfikowany
- Nie podlega weryfikacji – rachunek nie podlega weryfikacji, prefiks rachunku jest inny niż ‚PL’
HISTORIA DOKONYWANYCH WERYFIKACJI
Wszystkie weryfikacje jakich dokonamy zapisywane są w wyznaczonych miejscach.
Historię weryfikacji statusu kontrahenta odnajdziemy wchodząc w kartę kontrahenta, a następnie wybierając zakładkę Historia statusu VAT:
Natomiast historię weryfikacji rachunków bankowych odnajdziemy na karcie kontrahenta przechodząc do zakładki Warunki płatności, wybierając rachunek, otwierając go i przechodząc na zakładkę Historia weryfikacji: