
enova365 - Księga Handlowa
Moduł Księga Handlowa przeznaczony jest do księgowania w oparciu o plan kont. Jest to rozwiązanie, które pozwala ewidencjonować dokumenty, sporządzać deklaracje oraz sprawozdania zarówno bieżące jak i okresowe. Ułatwia i usprawnia codzienną pracę. Posiada funkcje oparte o ogólne zasady prowadzenia księgowości oraz oferuje narzędzia, które zautomatyzują proces ewidencjonowania dokumentów oraz operacji gospodarczych, np. mechanizm umożliwiający automatyczne i ręczne tworzenie korekt z tytułu złych długów.
Funkcjonalność modułu enova365 Księga Handlowa:
Dziennik
Możliwość prowadzenia zapisów księgowych wg jednego dziennika lub sub-dzienników, które grupują dekrety dokumentów danego typu np. sprzedaż, wyciągi bankowe itp.
Ewidencja dokumentów
W systemie dokonuje się ewidencjonowania każdego typu dokumentów, które podlegają księgowaniu. W Ewidencji dokumentów ujmuje się zarówno faktury VAT, jak i inne dokumenty typu: memoriały, listy płac, raporty kasowe, wyciągi bankowe, polisy ubezpieczeniowe, amortyzacja, dokumenty importowe itp. Po wprowadzeniu dokumentów mogą one być przeksięgowane do dziennika automatycznie.
Ewidencja VAT Zakupu i Sprzedaży
Szczególną formą Ewidencji dokumentów jest przejrzysta Ewidencja VAT zakupów i sprzedaży. Na pod- stawie zarejestrowanych dokumentów system automatycznie sporządza deklarację VAT-7 – miesięczną lub kwartalną. Ewidencja VAT pozwala rozliczać VAT metodą kasową i memoriałową, a także uwzględnia szczególne przypadki powstawania obowiązku podatkowego.
Ewidencja Środków Pieniężnych
Prowadzenie raportów kasowych i bankowych. Służy do wystawiania i drukowania kwitów KP i KW, na podstawie, których sporządzany jest raport kasowy za dowolny okres oraz do ewidencji wyciągów bankowych. Rozliczenia pomagają na bieżąco śledzić stan rozrachunków z kontrahentami (stan zobowiązać i należności). Funkcja jest wzbogacona o opcje naliczania odsetek oraz drukowania not odsetkowych, ponagleń zapłaty, potwierdzeń salda i poleceń przelewu (w tym przelewów elektronicznych). Program prowadzi również ewidencję rozrachunków walutowych wraz z tabelą kursów i automatyczną ewidencją różnic kursowych bieżących i statystycznych na koniec roku.
Zestawienie obrotów i sald
Zestawienia sald i obrotów, przeglądanie sald i obrotów kont syntetycznych i analitycznych oraz zapisów na kontach za dowolny okres. Do wyliczeń stanów kont uwzględniane mogą być (na życzenie klienta) zapisy dokonane w buforze dziennika księgować.
Zestawienie księgowe
To funkcja systemu, które pozwala użytkownikowi zdefiniować bilans firmy, rachunek wyników i inne zestawienia oraz wyliczyć i zaprezentować wyniki dotyczące działalności firmy.
Deklaracje
Zaliczki na podatek dochodowy na zasadach ogólnych, liniowych, CIT-8 są sporządzane i drukowane automatycznie.
eDeklaracje
Możliwość wysyłania do systemu podatkowego elektronicznych deklaracji opatrzonych podpisem kwalifikowanym lub podpisem niekwalifikowanym. Są ewidencjonowane w systemie wraz historią transmisji oraz uzyskanym urzędowym potwierdzeniem odbioru.
Schematy księgowe
Schematy księgowe to automatyczne dekretowanie wszystkich dokumentów na podstawie informacji zawartych na dokumencie, takich jak: kwota, data, kontrahent oraz wprowadzony opis analityczny. Schematy księgować są budowane przez użytkownika w oparciu o plan kont. Schematy księgować i system parametrów kontrolujących poprawność zapisów eliminują pojawienie się błędów w trakcie księgowania dokumentów.
Bufor księgowań
Bufor to miejsce, w którym można, jeszcze przed wprowadzeniem i zatwierdzeniem dokumentów czy dekretów, dokonywać poprawek. Bufor jest rodzajem notatnika, w którym ewidencjonujemy dokumenty czy zapisy księgowe. Może on mieć kilka stanów np. dokument wprowadzony, dokument do wyjaśnienia. Daje to możliwość efektywnego zarządzania dokumentami, które wpłynęły do księgowości. Ponadto Bufor daje możliwość dokonywania zapisów w wielu okresach sprawozdawczych.
Wieloodziałowość
Możliwość prowadzenia pełnej księgowości także w firmach, które posiadają wielopoziomową strukturę oddziałów. Aplikacja pozwala na definiowanie odrębnych uprawnień dla poszczególnych oddziałów, np.:
- możliwość przyporządkowywania do oddziałów: dokumentów tworzonych w różnych modułach (dokumentów rozliczeniowych, dokumentów środków trwałych, dokumentów RMK, delegacji PWS), kontrahentów, elementów słowników definiowanych, matryc dokumentów i zapłat, zestawień księgowych,
- możliwość dowolnego przyporządkowywania kont księgowych do oddziałów,
- możliwość rozliczania amortyzacji i koszów RMK z podziałem na oddziały,
- różnicowanie nagłówków wydruków dla każdego z oddziałów,
- możliwość umieszczania na wydrukach numerów procedur ISO.
enova365 analizy MS Excel
Arkusz kalkulacyjny „ENOVA-OBROTOWKA.XLS”, przeznaczony jest, jako narzędzie dla wdrożeniowca aplikacji ENOVA, do szybkiego i bezproblemowego wdrożenia analiz księgowych w oparciu o moduł „obrotówka”. Nadrzędny cel to łatwość tworzenia arkuszy przez głównych księgowych i analityków firm, które nabyły ten moduł i same najlepiej wiedzą, jakie zestawienia są im potrzebne, a jednocześnie posiadają zaledwie podstawową wiedzę w zakresie Excela. Moduł księgowy programu enova został wyposażony w bibliotekę, która po zainstalowaniu dodatku udostępnia mu dane w Microsoft Excel z planu kont programu enova. Dzięki temu można konstruować bardzo zaawansowane zestawienia księgowe, oczywiście zestawienia te podlegają dynamicznemu uaktualnianiu z bazy danych enova365. Moduł wymaga odpowiedniej licencji.
importu dokumentów z zewnątrz do księgowości
Wprowadzono możliwość importu dokumentów z zewnątrz do systemu. Technicznie wygląda to następująco: na komputerach w firmie np. u klienta biura rachunkowego, które prowadzą sprzedaż, wykonywany jest eksport wybranych danych do pliku o ustalonym formacie (XML, XLS lub TXT), plik ten następnie jest przenoszony do komputera w księgowości, gdzie dokonywany jest import danych. Dzięki takiej możliwości ogranicza się lub nawet eliminuje ręczne wprowadzanie dokumentów (sprzedaży, zakupu) dostarczonych przez klienta.