Logo firmy Erpit
Zaloguj Zarejestruj Przejdź do stopki
  • A
  • A+
  • A++
  • Ikona zmiany kontrastu
  • Strona główna
  • enova365
  • O firmie
  • Komunikaty
  • Samouczki
    • enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii enova365

      • Podstawowa obsługa enova365
      • Dział techniczny
      • Moduł Finanse i Księgowość
      • Moduł Handel
      • Moduł Kadry Płace
      • Split payment
      • JPK
      • PPK
      • Dodatki do enova365
      • enova365 w czasie pandemii
      • Cyfryzacja danych w enova365
      • Wersje enova365
    • Gospodarka magazynowa Ikona menu rozwijanego kategorii Gospodarka magazynowa

      • część I - Wprowadzenie
      • część II - Procesy magazynowe
      • część III - Przyjęcie magazynowe
      • część IV - Wydanie magazynowe
      • część V - Stan magazynu i FIFO
      • część VI - Algorytmy obrotu magazynowego
      • część VII - Korekta PZ i jej skutki
      • część VIII - Inwentaryzacja
      • część IX - Uproszczony obieg dokumentów
      • część X - Ścisła ewidencja
    • Słownik skrótów Ikona menu rozwijanego kategorii Słownik skrótów

      • Skróty w księgowości
    • Polski Ład Ikona menu rozwijanego kategorii Polski Ład

      • Nowe przepisy
    • Oprogramowanie ERPIT Ikona menu rozwijanego kategorii Oprogramowanie ERPIT

      • BL Skaner
  • Oferta
    • Dla magazynu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla magazynu

      • Erpit WMS dla e-commerce
    • ERP enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii ERP enova365

      • Wdrożenie oprogramowania enova365
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
    • Rozwiązania e-commerce Ikona menu rozwijanego kategorii Rozwiązania e-commerce

      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Dodatek Erpit eCommerce
    • Dla kadr i płac Ikona menu rozwijanego kategorii Dla kadr i płac

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Skierowanie na badania lekarskie
    • Dla księgowości Ikona menu rozwijanego kategorii Dla księgowości

      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do masowego pobierania kursów - uruchomienie sprzedaży
    • Dla biur rachunkowych Ikona menu rozwijanego kategorii Dla biur rachunkowych

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek do enova365 - Zapisywanie faktur w bazie slave
    • Branżowe dla enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii Branżowe dla enova365

      • Dodatek zbożowy
      • Dodatek Kontra
    • Dla handlu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla handlu

      • Mobilny Handlowiec
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Erpit WMS dla e-commerce
      • Dodatek Kontra
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek Erpit eCommerce
  • Cennik
  • Kontakt
  • Panel klienta
  • Logowanie
Spis treści
Tytuł miniatury
Ikona udostępnienia na Facebooku Ikona udostępnienia na Twitterze Ikona udostępnienia na Linkedinie

Pracownicze Plany Kapitałowe

29 wrzesień 2020
ikona autora Agata

PPK – co to jest?

Pracownicze Plany Kapitałowe (zwane dalej „PPK”) to wprowadzony ustawą z 4 października 2018 roku system, mający na celu stworzenie dodatkowego rozwiązania systematycznego oszczędzania, dzięki któremu pracownicy będą mogli zaspokajać swoje potrzeby finansowe po ukończeniu 60 roku życia. Środki gromadzone są z trzech źródeł: wpłaty finansowane przez (1) pracownika, (2) pracodawcę oraz (3) Państwo. PPK to system kapitałowy, który nie jest częścią publicznego systemu emerytalnego, dlatego oszczędności na rachunku są prywatne, mogą być w każdej chwili wycofane oraz podlegają dziedziczeniu.

Kiedy PPK zostanie wdrożone i kogo dotyczy?

Data startu programu w poszczególnych firmach zależy od liczby zatrudnianych pracowników. Proces wdrażania przepisów o PPK jest realizowany stopniowo od 1 lipca 2019r. Od tamtego dnia kolejne grupy pracodawców są progresywnie włączane, począwszy od dużych przedsiębiorców, zatrudniających pow. 250 osób, po małych przedsiębiorców zatrudniających powyżej 20 osób. Od 1 stycznia 2021 obowiązek obejmie również pracodawców należących do sektora finansów publicznych oraz wszystkich pozostałych, którzy dotąd nie byli objęci tym obowiązkiem. Pracodawca ma obowiązek zgłosić do programu nie tylko Polaków, ale również zatrudnianych obcokrajowców. PPK nie będzie dotyczyło jedynie (1) pracodawców, którzy w pierwszym dniu stosowania ustawy prowadzili Pracowniczy Program Emerytalny (PPE) i odprowadzili składki podstawowe w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia i pod warunkiem, że do PPE przystąpiło 25% osób zatrudnionych, (2) mikro przedsiębiorców, jeżeli wszystkie osoby zatrudnione złożą mu deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, (3) osób fizycznych, które zatrudniają inną osobę fizyczną w zakresie niezwiązanym z działalnością gospodarczą osoby zatrudniającej oraz (4) osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą i niezatrudniające pracowników.

Czy PPK jest obowiązkowe?

Do programu są automatycznie zapisywani wszyscy pracownicy między 18. a 55. rokiem życia, którzy obowiązkowo podlegają ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym, o ile nie złożyli wcześniej rezygnacji z dokonywania wpłat. W przypadku nieprzedłużenia rezygnacji po 4 latach ponownie zostaje się automatycznie zapisany do programu PPK. Osoby, które ukończyły 55 lat, ale nie ukończony jeszcze 70. rok życia, mogą dołączyć do programu na swój wniosek. Wcześniej pracodawca ma obowiązek poinformować o takiej możliwości. Chcąc zrezygnować z oszczędzania w PPK, zobowiązani jesteśmy podpisać specjalne oświadczenie o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK oraz związanych z tym korzyści, takich jak m.in. wpłaty pracodawcy czy dopłaty ze strony Państwa. Z oszczędzania w PPK można zrezygnować zarówno na etapie tworzenia programu w firmie (jednak nie wcześniej niż od dnia stosowania przepisów ustawy dla pracodawcy), jak i w każdym dowolnym momencie w przyszłości. O ile nie zrezygnujemy z uczestnictwa w programie, to pracodawca nie będzie mógł zrezygnować z dokonywania wpłat podstawowych na rachunek pracownika w PPK, ponieważ jest to jego obowiązek ustawowy.

Stopka - logo firmy Erpit
Kontakt

ERPIT Sp. z o.o.

Ikona mapy firmy Os. Bolesława Chrobrego 35/52

Ikona adresu firmy 60-681 Poznań

Ikona telefonu komórkowego firmy +48 601 720 038

Ikona maila sprzedaz@erpit.pl

Social media
  • Ikona przekierowania na kanał w serwisie Youtube
  • Ikona przekierowania na fanpage w serwisie Facebook
  • Ikona przekierowania do strony w serwisie Linkedin
Regulamin