PPK w kilka minut w enova365
Wprowadzenie
Pracownicze Plany Kapitałowe to powszechny system oszczędzania dla pracowników realizowany przy współpracy z pracodawcami oraz państwem.
Na co zwrócić uwagę podczas wdrożenia PPK? Jakie czekają Nas wyzwania wdrożeniowe? Jak należy poprawnie wykonać procedurę wdrożenia PPK? To wszystko w niniejszym artykule.
Konfiguracja
Pracę z funkcjonalnością Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK) należy rozpocząć od uzupełnienia parametrów na następujących zakładkach w konfiguracji programu: Narzędzia -> Opcje -> Kadry i płace -> Płace -> PPK
WAŻNE! Należy uzupełnić miesiąc przystąpienia do PPK - miesiąc w którym firma powinna przystąpić do stosowania przepisów ustawy o PPK, datę rozpoczęcia naliczania składek, instytucje finansową, z którą firma podpisała umowę o zarządzanie PPK oraz umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych.
W folderze Kadry i płace -> Deklaracje na zakładce PPK znajdują się parametry, które mają wpływ na przygotowywane w programie deklaracje dla instytucji finansowej. Poszczególne dane przesyłane w deklaracjach do instytucji finansowych mogą przez część z nich być wymagane a przez inne nie. Z tego powodu wprowadzono parametry, które umożliwiają jednoznacznie czy dana informacja ma zostać umieszczona w dokumencie przekazywanym do instytucji finansowej czy też nie.
Zgłoszenie/ rejestracja uczestników do PPK
Zgłoszenie pracownika możliwe jest na kilka sposób, przedstawimy dwa najbardziej popularne:
- Pierwszy - przechodzimy przez zakładki Kadry i płace -> Dokumenty PPK -> Dokumenty zgłoszeniowe i wprowadzamy dane pracownika (dodawanie pojedyncze).
WAŻNE! Od wersji 2012.4.5 wymagane jest by w pierwszej kolejności w filtrach wskazać pracownika, dla którego przygotowujemy rejestrację. Po wskazaniu pracownika przygotowujemy Nowy PPK - rejestracja uczestnika.
- Drugi - zaznaczamy wybranych pracowników i poprzez Czynności -> Operacje PPK -> Przystąpienie do PPK ustawiamy (dla zaznaczonych pracowników/ zleceniobiorców) w kartotece pracownika parametr określający datę zgłoszenia uczestnika (zakładka PPK -> Ogólne. Parametr ten zostanie ustawiony wyłącznie dla osób, które w polu Workers.PPK.Kwalifikacja mają wskazaną opcje TAK (obowiązkowe zgłoszenie do PPK). W drugim kroku przygotowujemy dokumenty rejestracji uczestników PPK poprzez użycie czynności Czynności -> Operacje PPK -> Rejestracja uczestnika. Działanie to umożliwi seryjne zarejestrowanie uczestników PPK poprzez wygenerowanie dokumentu PPK-Rejestracja uczestnika.
Rezygnacja uczestnika
Gdy chcemy zrezygnować z PPK musimy dla danego pracownika wskazać Data rezygnacji dokonywania wpłat składek.
A następnie:
- Pierwszą z opcji jest skorzystanie z zakładki Czynności -> Operacje PPK -> Rezygnacja uczestnika (rezygnacja seryjna).
- Lub zastosować drugą opcję - w kartotece pracownika na zakładce PPK -> Dokumenty PPK wskazujemy PPK - Deklaracje uczestnika.
Na formularzu dokumentu pracodawcy PPK - Deklaracja uczestnika wybieramy typ deklaracji jako: Rezygnacja z dokonywania wpłat składek PPK. Obydwa dokumenty wymagają przeliczenia w celu naniesienia danych kadrowych.
Bądź w dokumencie, który możemy znaleźć w Kadry i płace -> Dokumenty PPK -> Dokumenty pracodawcy wprowadzamy PPK - Deklaracje uczestnika dla wskazanego pracownika, któremu chcemy przygotować dokument.