Logo firmy Erpit
Zaloguj Zarejestruj Przejdź do stopki
  • A
  • A+
  • A++
  • Ikona zmiany kontrastu
  • Strona główna
  • enova365
  • O firmie
  • Komunikaty
  • Samouczki
    • enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii enova365

      • Podstawowa obsługa enova365
      • Dział techniczny
      • Moduł Finanse i Księgowość
      • Moduł Handel
      • Moduł Kadry Płace
      • Split payment
      • JPK
      • PPK
      • Dodatki do enova365
      • enova365 w czasie pandemii
      • Cyfryzacja danych w enova365
      • Wersje enova365
    • Gospodarka magazynowa Ikona menu rozwijanego kategorii Gospodarka magazynowa

      • część I - Wprowadzenie
      • część II - Procesy magazynowe
      • część III - Przyjęcie magazynowe
      • część IV - Wydanie magazynowe
      • część V - Stan magazynu i FIFO
      • część VI - Algorytmy obrotu magazynowego
      • część VII - Korekta PZ i jej skutki
      • część VIII - Inwentaryzacja
      • część IX - Uproszczony obieg dokumentów
      • część X - Ścisła ewidencja
    • Słownik skrótów Ikona menu rozwijanego kategorii Słownik skrótów

      • Skróty w księgowości
    • Polski Ład Ikona menu rozwijanego kategorii Polski Ład

      • Nowe przepisy
    • Oprogramowanie ERPIT Ikona menu rozwijanego kategorii Oprogramowanie ERPIT

      • BL Skaner
  • Oferta
    • Dla magazynu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla magazynu

      • Erpit WMS dla e-commerce
    • ERP enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii ERP enova365

      • Wdrożenie oprogramowania enova365
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
    • Rozwiązania e-commerce Ikona menu rozwijanego kategorii Rozwiązania e-commerce

      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Dodatek Erpit eCommerce
    • Dla kadr i płac Ikona menu rozwijanego kategorii Dla kadr i płac

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Skierowanie na badania lekarskie
    • Dla księgowości Ikona menu rozwijanego kategorii Dla księgowości

      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do masowego pobierania kursów - uruchomienie sprzedaży
    • Dla biur rachunkowych Ikona menu rozwijanego kategorii Dla biur rachunkowych

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek do enova365 - Zapisywanie faktur w bazie slave
    • Branżowe dla enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii Branżowe dla enova365

      • Dodatek zbożowy
      • Dodatek Kontra
    • Dla handlu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla handlu

      • Mobilny Handlowiec
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Erpit WMS dla e-commerce
      • Dodatek Kontra
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek Erpit eCommerce
  • Cennik
  • Kontakt
  • Panel klienta
  • Logowanie
Spis treści
Bez schematów księgowych
Ikona udostępnienia na Facebooku Ikona udostępnienia na Twitterze Ikona udostępnienia na Linkedinie

Schematy księgowe w enova365

24 kwiecień 2021
ikona autora Jakub

Wprowadzenie

Mechanizm schematów księgowych w programie enova365 pozwala na usprawnienie operacji księgowania. Odpowiednie przygotowanie tych schematów pozwala zaoszczędzić sporo czasu przyśpieszając proces dekretowania dokumentów. Dla każdej definicji dokumentu ewidencji możliwe jest stworzenie jednego lub nawet wielu schematów umożliwiających jego dekretowanie.

Zasada działania schematu księgowego

Schemat księgowy to tak naprawdę zestaw reguł, które można zastosować do dokumentu lub raczej do elementów dostępnych w tym dokumencie. W zależności od dokumentu dostępne elementy mogą się różnić. Są to na przykład:

  • Ewidencja - podstawowe, zagregowane dane dokumentu
  • Płatności - w dokumentach sprzedaży, zakupu
  • Pozycje dokumentu źródłowego
  • Inne

Podczas działania schematu program enova365 stosuje te reguły tworząc dekret.

Proces dekretowania dokumentu, zwany w enova365 predekretacją polega na zastosowaniu właściwego schematu księgowego do tego dokumentu. Zastosowanie tego schematu powinno prowadzić do przygotowania prawidłowego, bilansującego się dekretu. Czasami dekret taki może nie być kompletny ale większa część zapisów jest przygotowana prawidłowo.
Umiejętność tworzenia schematów księgowych, które umożliwią przygotowanie odpowiednich dekretów jest przydatna dla księgowych i jest wręcz obowiązkowa dla wdrożeniowców modułu księgowego programu enova365.

Rodzaje schematów księgowych

Podstawowe schematy księgowe jakie należy wdrożyć to schematy dla:

  • sprzedaży
  • zakupu towarów
  • zakupu kosztowego
  • raportu kasowego
  • wyciągu bankowego

Znaczenie schematów księgowych w optymalnej pracy księgowego

Od jakości zdefiniowania schematów księgowych zależy wydajność pracy. Jeśli schematy będą prowadziły do generowania niekompletnych lub nie do końca prawidłowych dekretów to stracimy sporo czasu na ich poprawianie. Częstym błędem jest przyjmowanie założenia: "przecież ta poprawka do dekretu to kilka sekund". Te "kilka sekund" w skali wielu dokumentów zamienia się w godziny, a często te poprawki nie musiałyby być wprowadzane gdyby schemat księgowy działał prawidłowo.

Oczywiście długotrwałe definiowanie schematu, który będzie używany raz do roku, czy czasem raz w miesiącu nie zawsze będzie opłacalne. Zdecydowanie należy zapytać swojego partnera programu enova365 czy tworzenie/modyfikowanie schematu jest zasadne. Jeśli partner nie będzie w stanie pomóc, to można szukać odpowiedzi na forach lub grupach facebookowych. W ostateczności można też zmienić partnera. 

W artykule Księgowanie wg zapisu rozliczającego przedstawiamy przykład pokazujący stosunkowo prostą zmianę w schematach księgowych, która pozwala oszczędzić sporo czasu.

Schematy księgowe w trybie zaawansowanym

Tryb zaawansowany schematów księgowych znacznie poszerza możliwości. Dzięki temu, że tutaj bezpośrednio wprowadzamy funkcje w kodzie języka programowania, możemy tworzyć zdecydowanie bardziej złożone reguły nieosiągalne w trybie podstawowym i uproszczonym. Korzystanie z tego trybu zaleca się jednak powierzyć wdrożeniowcom programu. 

Producent programu enova365 udostępnia partnerom szereg przykładów takich schematów, które pomagają rozwiązywać im rozwiązywać złożone problemy w schematach księgowych.

Stopka - logo firmy Erpit
Kontakt

ERPIT Sp. z o.o.

Ikona mapy firmy Os. Bolesława Chrobrego 35/52

Ikona adresu firmy 60-681 Poznań

Ikona telefonu komórkowego firmy +48 601 720 038

Ikona maila sprzedaz@erpit.pl

Social media
  • Ikona przekierowania na kanał w serwisie Youtube
  • Ikona przekierowania na fanpage w serwisie Facebook
  • Ikona przekierowania do strony w serwisie Linkedin
Regulamin