Centralny Rejestr Faktur
W grudniu 2020 r. Rada Ministrów opublikowała założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw.
Na skutek zmiany obowiązującej ustawy, w połowie 2021 roku w Polsce zacznie funkcjonować Centralny Rejestr Faktur (określany jako CRF lub Centralna Baza Faktur). Odpowiedzialny za zbieranie wszystkich e-faktur wystawianych przez przedsiębiorców.
Cel wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur
Celem wprowadzenia Centralnego Rejestru Faktur jest, jak wskazuje Ministerstwo Finansów, kontrola prawidłowości w zakresie wystawianych faktur VAT. CRF ma służyć sprawniejszemu wykrywaniu przestępstw o charakterze podatkowym.
Kogo obejmie CRF i czemu będzie służył?
CRF w początkowej fazie ma mieć charakter dobrowolny, docelowo ma objąć wszystkich przedsiębiorców.
Monitorowane faktury wystawione przez przedsiębiorców będą wysyłane ich kontrahentom za pośrednictwem dedykowanej platformy ministerialnej. Na koncie przedsiębiorcy widoczne będą wszystkie dokumenty. W praktyce CRF pozwoli sprzedającym na sprawdzenie, czy nabywca pobrał fakturę. Z kolei kupujący będzie miał możliwość skontrolowania, czy dany rachunek umieszczony na fakturze znajduje się na białej liście podatników VAT.
WAŻNE! Zostanie utworzony nowy format plików faktury, którym będą mogli posługiwać się wszyscy. Już niebawem dostępnym w enova365.