
Księgowanie według zapisu rozliczającego w enova365
Często podczas dekretowania wyciągów bankowych lub raportów kasowych spotykamy się z komunikatem błędu:
Zapis na konto 200... księguje element rozliczony z elementem zaksięgowanym na konto 201...
Sytuacja ma miejsce w przypadku gdy dokument źródłowy np. korekta faktury sprzedaży ma rozrachunek zaksięgowany na konto 200, a schemat próbuje zaksięgować zapłatę za niego na konto 201. Dzieje się tak dlatego, że schemat nie potrafi rozpoznać, że operacja wypłaty dotyczy zwrotu z tytułu korekty, a nie co jest bardziej naturalne zapłaty za fakturę zakupową.
We wpłatach i wypłatach dostępna jest opcja Zwrot, która jest pomocna w takim przypadku gdy spełnione są dwa warunki:
- schemat księgowy obsługuje prawidłowo oznaczenie Zwrot
- użytkownik oznaczy odpowiednio operację
Pierwszy punkt to kwestia wdrożeniowa związana ze zdefiniowaniem schematu, drugi natomiast to częsta pomyłka.
W przypadku gdy operacji na wyciągu jest wiele, taka pomyłka może kosztować użytkownika naprawdę sporo czasu co jest spowodowane koniecznością poprawienia, a czasami wielokrotnego poprawiania, bądź to dekretu, bądź oznaczeń operacji na wyciągu bankowym. Aby usprawnić księgowanie wyciągów bankowych można posłużyć się innym mechanizmem dostępnym w schematach księgowych, a mianowicie użyciem zamiennika wyboru konta określonego jako "Wg zapisu rozliczającego".
Jak zdefiniować takie reguły schematu i jak taki schemat może działać można obejrzeć w poniższym filmie: