Jak wystawić korektę do faktury w enova365 multi?
Faktura korygująca
Korektę faktury możemy wystawić w przypadku popełniania błędu (np. błędna cena, miara) na fakturze pierwotnej lub dokonania zmian (np. udzielenie rabatu, zwrot towaru).
Według przepisów prawa faktura korygująca może być wystawiona w przypadkach takich jak:
- Zwrotu kupionych towarów, na które została wystawiona faktura pierwotna.
- Stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce czy kwocie podatku od towarów i usług.
- Udzielenie rabatów, zwrócenia towarów sprzedawcy, zwrócenia nabywcy kwot nienależnych lub zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.
Jak wystawić korektę do faktury w enova365 multi?
Po zalogowaniu do programu przechodzimy do modułu handlowego, w miejsce, w którym wystawiamy faktury sprzedaży. Z listy faktur wybieramy fakturę, do której chcemy utworzyć korektę i wybieramy: Czynności -> Relacje i opcję Korekta - nowy dokument:
Lub
Przechodzimy bezpośrednio do faktury, do której będziemy wystawiać korektę i w tym miejscu wybieramy: Czynności -> Relacje -> Korekta - nowy dokument:
Oba te sposoby przyniosą ten sam efekt - otworzy się nowy formularz, z danymi z pierwotnej faktury. Możemy dokonać potrzebnych zmian. Korekta może być wystawiona do ilości, ceny, wartości lub stawki VAT. Kolumny Org.Ilość, Org.Cena, C. po rabacie org. oraz Org.Wartość wyświetlają dane z faktury przed korektą.
My dla przykład posłużymy się sytuacją, w której dokonano zwrotu towaru.
Zmiany ilości towaru na prawidłową dokonujemy w kolumnie ILOŚĆ. Wprowadzamy ilość pozycji, którą klient ostatecznie zakupił (nie wpisujemy ilości, którą klient zwraca). Podajemy przyczynę zwrotu oraz inne dane w razie potrzeby. W podsumowaniu faktury korygującej podane są wartości przed korektą, wartość korekty oraz po korekcie.
Zapisujemy. Dokument pojawi się na liście faktur. Zapisaną korektę do faktury możemy również zawsze znaleźć z pozycji faktury pierwotnej, przechodząc do zakładki Powiązane dokumenty: