
Krajowy System eFaktur (KSeF) w enova365
Wstęp
O Krajowym Systemie e-Faktur na łamach naszej strony wspominaliśmy już nie raz. Wszelkie wiadomości jakie wiemy o tym rozwiązaniu przekazaliśmy Państwu we wpisie: Krajowy System e-Faktur - co o nim wiemy?. Jeśli dla kogoś KSeF jest tematem obcym, zalecamy najpierw zapoznać się z wpisem, do którego umieściliśmy link, a dopiero po jego lekturze, przejść do dzisiejszego artykułu, w którym zaprezentujemy działanie tego rozwiązania w enova365.
Streszczając, Krajowy System e-Faktur to pomysł, na podstawie którego powstanie centralny, rządowy system, który docelowo będzie "magazynem" wszystkich faktur wystawianych w polskim obrocie gospodarczym. Nie będzie miała znaczenia branża, czy wielkość firmy - od stycznia 2023 roku stanie się on obowiązkowy. Od 1. stycznia 2022 roku mogą korzystać z niego osoby, które dobrowolnie się zadeklarują, stąd wdrożenie rozwiązania do systemu enova365.
Konfiguracja w enova365
Rozpocznijmy od tego, że mechanizm został udostępniony w wersji 2112.0.0.
Jeśli mamy enova365 od wersji 2112.0.0 to możemy rozpocząć konfigurację. Ustawienie konfiguracji działania mechanizmu od strony nadawcy (czyli wysyłającego e-Fakturę), a także odbiorcy jest analogiczne. A więc, aby skonfigurować działanie KSeF należy przejść do Narzędzia -> Opcje -> Handel -> KSeF.
Foldery
Należy ustawić w sekcji Foldery, lokalizacje domyślnych folderów. Dobrze jest to skonfigurować, ponieważ wtedy za każdym razem nie musimy ustalać ścieżki do np. miejsca, w którym znajdą się wysłane faktury, co znacznie usprawni naszą pracę i zaoszczędzi czas. Ustalamy ścieżki dla eksportowanych i importowanych plików.
Katalogi mogą być określane dynamicznie, za pomocą algorytmu wskazanej cechy tekstowej do dokumentu handlowego. Pliki po zaimportowaniu mogą być automatycznie przenoszone do określonego katalogu, jeśli został on wskazany w konfiguracji (bezpośrednio lub za pomocą cechy).
Platformy EDI
W sekcji Platformy EDI należy dodać nowy system wewnętrzny. Wybieramy:
- Rodzaj platformy: KSeF
- oraz nadajemy Symbol - OBOWIĄZKOWE
- Opcje kontrahent i opis aktualnie nie są używane
- Podajemy: NIP (zgodny z danymi w Firma -> Dane o działalności) oraz token.
Token to indywidualny numer wygenerowany dla NIP. W oparciu o NIP i Token odbywa się komunikacja z platformą KSeF. Póki co generowanie tokenów nie jest możliwe. Czekamy na udostępienie takiej możliwości przez Ministerstwo Finansów. - Wybieramy Rodzaj konta, w tym momencie wskazujemy na Testowe.
WAŻNE! Parametr ten zmieniamy na "Produkcyjne" w styczniu 2022 roku, jeśli zdecydujemy się na dobrowolne korzystanie z KSeF.
Działanie w enova365
Wysyłanie faktur do KSeF
Warto wyciągnąć sobie pole: ksefNumer z indywidualnej listy - szerzej opisane tutaj.
Na liście faktur Sprzedaży lub Korekty Sprzedaży dostępne są czynności pod wysyłkę faktur do KSeF:
- Eksport - umożliwia wygenerowanie komunikatu KSeF dla zaznaczonych dokumentów.
- Sprawdź strukturę pliku - sprawdza zgodność struktury wygenerowanego pliku XML ze schemą (wzorcem) ustaloną przez Ministerstwo Finansów.
- Wyślij - umożliwia wysyłanie faktury w formacie KSeF do testowego serwisu udostępnionego przez MF.
- Usuń - umożliwia usunięcie wyeksportowanego pliku XML.
Pobieranie faktur z KSeF
Na liście faktur zakupu dla kategorii Zakup lub Korekta Zakupu dostępne są czynności dotyczące mechanizmu KSeF :
- Import - importuje dokumenty pobrane z platformy KSeF jako faktury zakupu (analogiczna czynność w ewidencji dokumentów).
- Pobierz - czynność pobiera faktury z platformy KSeF i zapisuje jako pliki w folderze przeznaczonym na dokumenty do zaimportowania, który zdefiniowany został w konfiguracji.
enova365 tutorial: Krajowy System e-Faktur
W praktyczny sposób pokazane jest jak wysłać, odebrać przekazany dokument.