Logo firmy Erpit
Zaloguj Zarejestruj Przejdź do stopki
  • A
  • A+
  • A++
  • Ikona zmiany kontrastu
  • Strona główna
  • enova365
  • O firmie
  • Komunikaty
  • Samouczki
    • enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii enova365

      • Podstawowa obsługa enova365
      • Dział techniczny
      • Moduł Finanse i Księgowość
      • Moduł Handel
      • Moduł Kadry Płace
      • Split payment
      • JPK
      • PPK
      • Dodatki do enova365
      • enova365 w czasie pandemii
      • Cyfryzacja danych w enova365
      • Wersje enova365
    • Gospodarka magazynowa Ikona menu rozwijanego kategorii Gospodarka magazynowa

      • część I - Wprowadzenie
      • część II - Procesy magazynowe
      • część III - Przyjęcie magazynowe
      • część IV - Wydanie magazynowe
      • część V - Stan magazynu i FIFO
      • część VI - Algorytmy obrotu magazynowego
      • część VII - Korekta PZ i jej skutki
      • część VIII - Inwentaryzacja
      • część IX - Uproszczony obieg dokumentów
      • część X - Ścisła ewidencja
    • Słownik skrótów Ikona menu rozwijanego kategorii Słownik skrótów

      • Skróty w księgowości
    • Polski Ład Ikona menu rozwijanego kategorii Polski Ład

      • Nowe przepisy
    • Oprogramowanie ERPIT Ikona menu rozwijanego kategorii Oprogramowanie ERPIT

      • BL Skaner
  • Oferta
    • Dla magazynu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla magazynu

      • Erpit WMS dla e-commerce
    • ERP enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii ERP enova365

      • Wdrożenie oprogramowania enova365
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
    • Rozwiązania e-commerce Ikona menu rozwijanego kategorii Rozwiązania e-commerce

      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Dodatek Erpit eCommerce
    • Dla kadr i płac Ikona menu rozwijanego kategorii Dla kadr i płac

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Skierowanie na badania lekarskie
    • Dla księgowości Ikona menu rozwijanego kategorii Dla księgowości

      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do masowego pobierania kursów - uruchomienie sprzedaży
    • Dla biur rachunkowych Ikona menu rozwijanego kategorii Dla biur rachunkowych

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek do enova365 - Zapisywanie faktur w bazie slave
    • Branżowe dla enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii Branżowe dla enova365

      • Dodatek zbożowy
      • Dodatek Kontra
    • Dla handlu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla handlu

      • Mobilny Handlowiec
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Erpit WMS dla e-commerce
      • Dodatek Kontra
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek Erpit eCommerce
  • Cennik
  • Kontakt
  • Panel klienta
  • Logowanie
Tytuł miniatury
Ikona udostępnienia na Facebooku Ikona udostępnienia na Twitterze Ikona udostępnienia na Linkedinie

Mechanizm Podzielonej Płatności/Split payment w enova365

25 październik 2019
ikona autora Paulina

Od 1. listopada 2019 roku mające dotychczasowe zastosowanie, szczególne sposoby rozliczania podatku VAT, czyli mechanizm odwrotnego obciążenia oraz mechanizm odpowiedzialności podatkowej nabywcy (w obecnej formie), będą zastąpione stosowanym obligatoryjnie Mechanizmem Podzielonej Płatności (tzw. Split Payment). Zmiany te wprowadza ustawa z 9 sierpnia 2019 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1751).
Split payment działa w Polsce od lipca 2018 roku i dotychczas stosowanie tej metody było dobrowolne, jednak teraz metoda ta stanie się obowiązkowa w określonych sytuacjach.

Kiedy powstaje obowiązek MPP?
Obowiązek zapłaty Metodą Podzielonej Płatności zachodzi gdy:

  • obowiązek podatkowy, dostawa towarów lub świadczenie usług oraz data wystawienia faktury przypada po 31 października 2019 r.,
  • wartość brutto transakcji wynosi powyżej 15 000 PLN (lub równowartość tej kwoty),
  • co najmniej jedna pozycja z faktury jest zawarta w Załączniku nr 15 znowelizowanej ustawy o VAT (nie ma już zał. 11, 13 i 14),
  • sprzedawca i odbiorca są podatnikami (transakcja B2B, niezależnie od statusu VAT odbiorcy).

Przepisy wchodzące w życie z początkiem listopada br. dotyczą:

  • likwidacji odwrotnego obciążenia w obrocie krajowym i zastąpienia go obowiązkowym MPP,
  • wyodrębnienia nowej grupy towarów i usług wymienionych w Załączniku nr 15 do ustawy o podatku od towarów i usług (ustawy VAT),
  • obowiązku umieszczenia przez sprzedawcę na fakturze informacji „Mechanizm podzielonej płatności” dla faktur o wartości powyżej 15 tys. zł zawierających towary lub usługi z Załącznika nr 15, obowiązku stosowania MPP przez nabywcę dla zapłaty za transakcje powyżej 15 tys. zł dotyczące towarów lub usług z Załącznika nr 15,
  • objęcia mechanizmem solidarnej odpowiedzialności nabywcy wszystkich transakcji dotyczących towarów z Załącznika 15,
  • możliwości zwolnienia z solidarnej odpowiedzialności poprzez dokonanie zapłaty MPP,
  • możliwości realizowania zbiorczych przelewów okresowych MPP.

Wspomniany wcześniej załącznik nr 15 do w/w Ustawy zawiera 150 pozycji i została nim objęta sprzedaż i wykonywanie usług, m.in.:

  • części i akcesoriów do pojazdów silnikowych,
  • węgla i produktów węglowych,
  • maszyn i urządzeń elektrycznych oraz ich części,
  • roboty tynkarskie i betoniarskie,
  • roboty szklarskie, malarskie.

Cały załącznik nr 15 do Ustawy o VAT udostępniliśmy dla Państwa w załącznikach.
Przygotowaliśmy również dla Państwa instrukcje wprowadzające do MPP w enova365 w wersji multi oraz w wersji okienkowej. Zapraszamy do zapoznania się.

Instrukcja dla enova365 w wersji multi.
Instrukcja dla enova365 w wersji okienkowej.

Lista załączników

Zawartość jest dostępna dla zalogowanych użytkowników

Stopka - logo firmy Erpit
Kontakt

ERPIT Sp. z o.o.

Ikona mapy firmy Os. Bolesława Chrobrego 35/52

Ikona adresu firmy 60-681 Poznań

Ikona telefonu komórkowego firmy +48 601 720 038

Ikona maila sprzedaz@erpit.pl

Social media
  • Ikona przekierowania na kanał w serwisie Youtube
  • Ikona przekierowania na fanpage w serwisie Facebook
  • Ikona przekierowania do strony w serwisie Linkedin
Regulamin