
Nie chcę stosować rozporządzenia MF z dnia 07.01.22 - gdzie to zaznaczyć w enova365?
Rozpocznijmy od teorii, o co chodzi w tym Rozporządzeniu o którym większość z nas słyszała choćby pobieżnie.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 stycznia 2022 r. w sprawie przedłużenia terminów poboru i przekazania przez niektórych płatników zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (Dz. U. poz. 28) weszło w życie 8 stycznia 2022 r. i zmieniło zasady rozliczania zaliczek na podatek dochodowy, pobieranych przez płatników począwszy od zaliczek za styczeń 2022 r.
Przedłużenie terminów, o których mowa w rozporządzeniu, ma zastosowanie do przychodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.
Rozporządzenie to, przedłuża terminy pobrania i przekazania części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych przez płatników będących zakładami pracy w rozumieniu ustawy PIT, organami rentowymi oraz zleceniodawcami od podatników uzyskujących za pośrednictwem tych płatników podlegające opodatkowaniu przychody:
- ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej,
- z emerytur i rent, świadczeń przedemerytalnych i zasiłków przedemerytalnych, nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych, zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego, rent strukturalnych, rent socjalnych oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających,
- z umów zlecenia określonych w art. 13 pkt 8 ustawy PIT.
Rozporządzenie nie zmienia zasad opodatkowania, w tym zasad poboru zaliczek na podatek, określonych w ustawie PIT, a jedynie przesuwa w czasie terminy poboru i przekazania zaliczek na podatek. Rozporządzenie określa w jakiej sytuacji płatnik nie pobierze części zaliczki miesięcznej oraz w jakim miesiącu ma ona zostać pobrana i przekazana.
Rozporządzenie stosuje się, jeśli miesięczne przychody, o których mowa powyżej, uzyskane przez podatnika za pośrednictwem płatnika nie przekroczą 12 800 zł, przy czym limit ten stosuje się odrębnie dla każdego źródła przychodów:
- stosunek służbowy, stosunek pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczy stosunek pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej,
- emerytura i renta, świadczenia przedemerytalne i zasiłki przedemerytalne, nauczycielskie świadczenie kompensacyjne, renta strukturalna, renta socjalna oraz rodzicielskie świadczenie uzupełniające zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego,
- umowa zlecenia, o której mowa w art. 13 pkt 8 ustawy PIT.
Rozporządzenie obliguje płatników do obliczania zaliczek na podatek na dwa sposoby:
- według zasad obowiązujących w 2022 r. po wejściu w życie Polskiego Ładu (zaliczka z Polskiego Ładu) oraz
- według zasad obowiązujących w 2021 r. (zaliczka na starych zasadach).
Rozporządzenie obliguje płatników do jego stosowania. Jednak część podatników może zrezygnować z płacenia niższych zaliczek w trakcie roku i złożyć płatnikowi wniosek o nieprzedłużanie terminów poboru zaliczek, wynikający z rozporządzenia. Rezygnację mogą złożyć podatnicy, którym płatnik przy poborze zaliczek na podatek nie stosuje 1/12 kwoty zmniejszającej podatek, czyli np. zleceniobiorcy, czy „wieloetatowcy” uzyskujący przychody od kilku pracodawców lub pracownicy, którzy nie złożyli pracodawcy bądź „wycofali” oświadczenie PIT-2.
Rezygnacja musi mieć postać wniosku złożonego na piśmie płatnikowi o nieprzedłużanie terminów poboru zaliczek na podatek. Płatnik nie będzie stosował rozporządzenia najpóźniej od następnego miesiąca, po otrzymaniu wniosku. Możliwe jest zatem uwzględnienie wniosku już miesiącu jego złożenia, a jeśli tak się nie stanie, to płatnik nie zastosuje rozporządzenia począwszy od następnego miesiąca.
Przypomnijmy, że konwertując bazę do wersji enova365 2112.3.5, w której pojawiły się opcje do stosowania Rozporządzenia, o którym mowa we wpisie - automatycznie parametr zaznaczył się na TAK, a więc jeśli nie chcemy stosować rozporządzenia musimy zmienić konfigurację programu, do której właśnie dotarliśmy.
Zmiana ustawień w enova365
Zmianę wprowadzamy w Narzędzia -> Opcje -> Kadry i Płace -> Płace -> Podatki.
Opcję Stosuj zasady Rozporządzenia MF z dnia 7 stycznia 2022 odznaczamy na NIE. Po przełączeniu parametru na Nie zasady wprowadzone przez rozporządzenie nie będą stosowane.
W kolejnym wpisie przedstawimy jak wyłączyć stosowanie Rozporządzenia dla określonych pracowników.