Logo firmy Erpit
Zaloguj Zarejestruj Przejdź do stopki
  • A
  • A+
  • A++
  • Ikona zmiany kontrastu
  • Strona główna
  • enova365
  • O firmie
  • Komunikaty
  • Samouczki
    • enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii enova365

      • Podstawowa obsługa enova365
      • Dział techniczny
      • Moduł Finanse i Księgowość
      • Moduł Handel
      • Moduł Kadry Płace
      • Split payment
      • JPK
      • PPK
      • Dodatki do enova365
      • enova365 w czasie pandemii
      • Cyfryzacja danych w enova365
      • Wersje enova365
    • Gospodarka magazynowa Ikona menu rozwijanego kategorii Gospodarka magazynowa

      • część I - Wprowadzenie
      • część II - Procesy magazynowe
      • część III - Przyjęcie magazynowe
      • część IV - Wydanie magazynowe
      • część V - Stan magazynu i FIFO
      • część VI - Algorytmy obrotu magazynowego
      • część VII - Korekta PZ i jej skutki
      • część VIII - Inwentaryzacja
      • część IX - Uproszczony obieg dokumentów
      • część X - Ścisła ewidencja
    • Słownik skrótów Ikona menu rozwijanego kategorii Słownik skrótów

      • Skróty w księgowości
    • Polski Ład Ikona menu rozwijanego kategorii Polski Ład

      • Nowe przepisy
    • Oprogramowanie ERPIT Ikona menu rozwijanego kategorii Oprogramowanie ERPIT

      • BL Skaner
  • Oferta
    • Dla magazynu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla magazynu

      • Erpit WMS dla e-commerce
    • ERP enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii ERP enova365

      • Wdrożenie oprogramowania enova365
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
    • Rozwiązania e-commerce Ikona menu rozwijanego kategorii Rozwiązania e-commerce

      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Dodatek Erpit eCommerce
    • Dla kadr i płac Ikona menu rozwijanego kategorii Dla kadr i płac

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Skierowanie na badania lekarskie
    • Dla księgowości Ikona menu rozwijanego kategorii Dla księgowości

      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do masowego pobierania kursów - uruchomienie sprzedaży
    • Dla biur rachunkowych Ikona menu rozwijanego kategorii Dla biur rachunkowych

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek do enova365 - Zapisywanie faktur w bazie slave
    • Branżowe dla enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii Branżowe dla enova365

      • Dodatek zbożowy
      • Dodatek Kontra
    • Dla handlu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla handlu

      • Mobilny Handlowiec
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Erpit WMS dla e-commerce
      • Dodatek Kontra
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek Erpit eCommerce
  • Cennik
  • Kontakt
  • Panel klienta
  • Logowanie
Spis treści
Tytuł miniatury
Ikona udostępnienia na Facebooku Ikona udostępnienia na Twitterze Ikona udostępnienia na Linkedinie

Ewidencja Ryczałtowa

24 marzec 2022
ikona autora Agata

Wprowadzenie

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych stanowi uproszczoną formę prowadzenia ewidencji podatkowej. Z tej formy opodatkowania mogą skorzystać wybrane grupy przedsiębiorców,  m.in. budowlańcy, przedstawiciele wolnych zawodów ( np. stomatolog czy psycholog). Wysokość stawki podatku uzależniona jest od rodzaju prowadzonej działalności. Stawki ryczałtu w 2021 roku dla działalności gospodarczej wynoszą: 17%, 15%, 12,5%, 10%, 8,5%, 5,5%, 3% i 2%.

Od 2022 roku obowiązują dwie nowe, obniżone stawki: 14% i 12%. O których więcej można przeczytać w artykule pt. Polski Ład - Nowe stawki przychodów w ryczałcie od przychodów ewidencjonowanych.

Program enova365 w wersji srebrnej umożliwia prowadzenia ewidencji przychodów, po odpowiedniej konfiguracji.

Podstawowe funkcje dostępne w Ewidencji Ryczałtowej:

  • Zapisy ewidencji ryczałtowej,
  • Ewidencja VAT Zakupu i Sprzedaży,
  • Ewidencja Raportów kasowych, wyciągów bankowych, Dokumenty wewnętrzne,
  • Zaliczki na podatek ryczałtowy,
  • Rozliczenia z kontrahentami.

Konfiguracja

Konfiguracja dotycząca Ewidencji Ryczałt znajduje się w opcjach, w części dot. KPiR (Narzędzia -> Opcje -> KPIR). Pozostałe ustawienia konfiguracyjne (dot. m.in. VAT, ewidencji dokumentów) są analogiczne jak w przypadku Księgi Podatkowej.

    1. Ogólne 

W tej części należy wskazać Typ ewidencji podatkowej jako Ewidencja Ryczałt. Jest to pierwsza czynność jaką należy wykonać po założeniu bazy na wersji srebrnej. Po zapisaniu konfiguracji należy się przelogować.

 

    2. Okres obrachunkowy

Zakładając okres obrachunkowy w bazie należy zwrócić uwagę czy na okresie założony został właściwy Typ: Ewidencja Ryczałtowa. Domyślnie typ zakłada się automatycznie na podstawie ustawienia w KPIR -> Ogólne: Typ ewidencji podatkowej.

    3. Deklaracje / PIT i ryczałt

W części Ryczałt należy określić Liczbę miesięcy okresu sprawozdawczego: 1 – dla rozliczeń miesięcznych, 3 – dla rozliczeń kwartalnych.

 

Ewidencja dokumentów

Ewidencja Ryczałt wymaga ewidencjonowania dokumentów przychodowych.

Dokumenty przychodowe mogą być wprowadzane w systemie przede wszystkich poprzez dokumenty o typie: Sprzedaż oraz Polecenie księgowania. Niezależnie na własne potrzeby (np. generowania przelewów z zakupu) istnieje możliwość ewidencjonowania pozostałych dokumentów (zakupy, wyciągi bankowe, raporty kasowe, itp.).

Dokumenty wprowadza się na liście Ewidencja dokumentów -> Dokumenty poprzez dalszy wybór konkretnego dokumentu.
Na kartotece dokumentu należy wprowadzić podstawowe dane, jak numer, kontrahent, odpowiednie daty oraz wartość dokumentu.
Wyróżnikiem Ewidencji ryczałtowej jest dodatkowa zakładka: Ewidencja przychodu. Na tej zakładce, gdy w odpowiednie kolumny wprowadzimy wartości dokument przechodzi w stan Predekretowany.


Zapisy Ewidencji przychodów wprowadzone na dokumentach przenoszą się na listę: Ewidencję ryczałt i stanowią Ewidencję ryczałtową.

 

Zapisy Ewidencji ryczałtowej

Wszystkie dokumenty wprowadzone w Ewidencji Dokumentów po predekretowaniu umieszczane są automatycznie w Ewidencji Ryczałtowej. Dokumenty prezentowane są według kolejności ich wprowadzania i nadawane są im kolejno numery porządkowe.

 

Zaliczka na Podatek Ryczałtowy

Program na podstawie zapisów (przychodów) w ewidencji ryczałtowej i informacji wprowadzonej na karcie właściciela, wylicza zaliczkę na podatek ryczałtowy. Na liście Deklaracje -> Zaliczka na podatek ryczałtowy należy wybrać Nowy (Ryczałt). Przy wyborze pobierane są informacje z karty danego właściciela. Gdy dokument nie jest zatwierdzony możemy użyć funkcji Przelicz, która automatycznego przeliczania zaliczki.

WAŻNE! Usunięcie zapisu KPIR może nastąpić poprzez worker Usuń na liście Ewidencja ryczałtowa lub poprzez czynność Usuń zapis na dokumencie.

Stopka - logo firmy Erpit
Kontakt

ERPIT Sp. z o.o.

Ikona mapy firmy Os. Bolesława Chrobrego 35/52

Ikona adresu firmy 60-681 Poznań

Ikona telefonu komórkowego firmy +48 601 720 038

Ikona maila sprzedaz@erpit.pl

Social media
  • Ikona przekierowania na kanał w serwisie Youtube
  • Ikona przekierowania na fanpage w serwisie Facebook
  • Ikona przekierowania do strony w serwisie Linkedin
Regulamin