Logo firmy Erpit
Zaloguj Zarejestruj Przejdź do stopki
  • A
  • A+
  • A++
  • Ikona zmiany kontrastu
  • Strona główna
  • enova365
  • O firmie
  • Komunikaty
  • Samouczki
    • enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii enova365

      • Podstawowa obsługa enova365
      • Dział techniczny
      • Moduł Finanse i Księgowość
      • Moduł Handel
      • Moduł Kadry Płace
      • Split payment
      • JPK
      • PPK
      • Dodatki do enova365
      • enova365 w czasie pandemii
      • Cyfryzacja danych w enova365
      • Wersje enova365
    • Gospodarka magazynowa Ikona menu rozwijanego kategorii Gospodarka magazynowa

      • część I - Wprowadzenie
      • część II - Procesy magazynowe
      • część III - Przyjęcie magazynowe
      • część IV - Wydanie magazynowe
      • część V - Stan magazynu i FIFO
      • część VI - Algorytmy obrotu magazynowego
      • część VII - Korekta PZ i jej skutki
      • część VIII - Inwentaryzacja
      • część IX - Uproszczony obieg dokumentów
      • część X - Ścisła ewidencja
    • Słownik skrótów Ikona menu rozwijanego kategorii Słownik skrótów

      • Skróty w księgowości
    • Polski Ład Ikona menu rozwijanego kategorii Polski Ład

      • Nowe przepisy
    • Oprogramowanie ERPIT Ikona menu rozwijanego kategorii Oprogramowanie ERPIT

      • BL Skaner
  • Oferta
    • Dla magazynu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla magazynu

      • Erpit WMS dla e-commerce
    • ERP enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii ERP enova365

      • Wdrożenie oprogramowania enova365
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
    • Rozwiązania e-commerce Ikona menu rozwijanego kategorii Rozwiązania e-commerce

      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Dodatek Erpit eCommerce
    • Dla kadr i płac Ikona menu rozwijanego kategorii Dla kadr i płac

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Skierowanie na badania lekarskie
    • Dla księgowości Ikona menu rozwijanego kategorii Dla księgowości

      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do masowego pobierania kursów - uruchomienie sprzedaży
    • Dla biur rachunkowych Ikona menu rozwijanego kategorii Dla biur rachunkowych

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek do enova365 - Zapisywanie faktur w bazie slave
    • Branżowe dla enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii Branżowe dla enova365

      • Dodatek zbożowy
      • Dodatek Kontra
    • Dla handlu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla handlu

      • Mobilny Handlowiec
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Erpit WMS dla e-commerce
      • Dodatek Kontra
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek Erpit eCommerce
  • Cennik
  • Kontakt
  • Panel klienta
  • Logowanie
Spis treści
Tytuł miniatury
Ikona udostępnienia na Facebooku Ikona udostępnienia na Twitterze Ikona udostępnienia na Linkedinie

Proces kolekcjonowania zamówień e-commerce dla małego magazynu

30 maj 2022
ikona autora Jakub

Wprowadzenie

Rozpoczynając działania w e-commerce lub po prostu prowadząc sprzedaż drobnego i ograniczonego asortymentu często magazyn to niewielkie pomieszczenie lub nawet część pomieszczenia. W skrajnym przypadku może to być nawet pojemnik czy jeden karton ale w takim przypadku nie ma za bardzo jak procesować przebiegu zbierania towarów do zamówień.

Przyjmijmy, że jest to małe pomieszczenie. W tym pomieszczeniu będziemy mieli regały lub pojemniki, które stanowią lokalizację towaru. Towary oczywiście mogą być rozmieszczane w lokalizacjach w różny sposób czemu poświęciliśmy osobny artykuł.

Przejdźmy jednak do głównego wątku. Wydaje się być oczywiste, że w małym magazynie, towary będą raczej pod ręką i kolekcjonujący magazynier nie musi pokonywać znacznych odległości aby zebrać wszystkie towary z zamówienia. W związku z tym dobrą strategią będzie kolekcjonowanie pojedynczych zamówień i taki proces będzie omówiony w niniejszym artykule.

W dalszej części przedstawimy pomysły na pewne usprawnienia, które można zrealizować dla takiego procesu aby zwiększyć wydajność pracy. W szczegółach proces może być zależny od tego czy przetwarzane zamówienia mają znaczną liczbę pozycji czy raczej mniejszą typową dla e-commerce co również zostanie omówione w dalszej części. 

Przebieg procesu

Jako punkt startowy procesu przyjmijmy stan, w którym naszymi kanałami sprzedażowymi otrzymaliśmy zamówienia. Dobrym zwyczajem, jest zebranie informacji o zamówieniach z różnych kanałów w jednym miejscu np. z wykorzystaniem platformy BaseLinker co omówiono w artykule.

Gdy mamy już listę zamówień należy ją posortować według najkorzystniejszego kryterium. Kryteria mogą być różne i będą zależały od specyfiki działania/organizacji pracy. Przykładowe kryteria to: 

  • terminy przybycia kurierów - w pierwszej kolejności zbieramy zamówienia wysyłane za pośrednictwem firmy, której kurier odwiedzi nas w pierwszej kolejności aby odebrać przygotowane przesyłki
  • kolejność pojawienia się zamówień w systemie
  • liczba pozycji zamówień
  • wartość zamówień
  • preferowanie tzw. jedynek
  • itp. 

Niezależnie od tego jak posortowana będzie lista zamówienia powinny być kolekcjonowane pojedynczo w tej kolejności. Zatem ten prosty proces powinien być następujący.

  1. Pobieramy/wyświetlamy dane zamówienia - na urządzeniu mobilnym, na znajdujący się w pobliżu komputerze lub po prostu drukujemy listę pozycji. Warto tutaj pomyśleć o tym, aby w ramach jednego zamówienia lista pozycji była posortowana w sposób ułatwiający zbieranie. Np. towary znajdujące się fizycznie obok siebie powinny znajdować się blisko na liście zamówienia.
  2. Tutaj pobieramy pojemnik lub docelowe opakowanie (na podstawie oszacowania zawartości zamówienia)
  3. System lub wydruk wskazuje nam, jaki towar pobrać 
  4. Pobieramy ten towar do pojemnika lub docelowego kartonu
  5. Pobieramy kolejne sztuki - jeśli potrzeba
  6. Jeżeli zebrano wszystkie towary to dalej, jeśli nie to kontynuujemy wracając do p. 3.
  7. Pojemnik przekazujemy do punktu pakowania
  8. System powinien w tym momencie przygotować oraz wydrukować etykietę logistyczną oraz paragon (jeśli ma być wysłany w przesyłce).

Alternatywne przebiegi

Kompletowanie według gotowych etykiet

W tym rozwiązaniu przyjmuje się, że przed przystąpieniem do procesu zbierania mamy pewność co do całkowitego pokrycia zamówień stanem magazynowym. Wówczas proces może wyglądać następująco.

  1. Generujemy i drukujemy wszystkie etykiety logistyczne oraz paragony/faktury
  2. Pobieramy konkretną etykietę (i paragon) i odnajdujemy odpowiednie zamówienie (z wykorzystaniem skanera mobilnego z BL skanerem klikając na etykietę zamówienia).
  3. Gdy zamówienie jest odnalezione rozpoczynamy pakowanie, które odbywa się podobnie jak w procesie ogólnym.
  4. Po zebraniu wszystkich pozycji zamówienia pojemnik wraz z etykietą przekazujemy do punktu pakowania.

Zbieranie kilku zamówień

Omówiony wcześniej proces można usprawnić wprowadzając tzw. multipicking. Jest to możliwe gdy korzystamy z urządzenia mobilnego do skanowania (przy papierowych wydrukach może ty być trudne. We wzbogaconym rozwiązaniu na urządzenie mobilne powinna być pobrana większa liczba zamówień, a system powinien wskazywać do jakiego pojemnika należy odkładać pobrane towary.

  1. Pobieramy/wyświetlamy zamówienia wybrane wg kryterium.
  2. System prowadzi nas po kolei do miejsc, z których należy pobierać towary
  3. Po pobraniu towaru, system wskazuje miejsce/pojemnik do którego należy odłożyć towar
  4. Po zebraniu wszystkich towarów pojemniki zawierają towary z zamówień i są dostarczane do miejsca pakowania.

Podsumowanie

W niniejszym artykule przedstawiono jeden z procesów możliwych do zaimplementowania w niewielkim magazynie na potrzeby e-commerce. Przedstawiono również pewne możliwe do zrealizowania wariacje tego procesu.

Stopka - logo firmy Erpit
Kontakt

ERPIT Sp. z o.o.

Ikona mapy firmy Os. Bolesława Chrobrego 35/52

Ikona adresu firmy 60-681 Poznań

Ikona telefonu komórkowego firmy +48 601 720 038

Ikona maila sprzedaz@erpit.pl

Social media
  • Ikona przekierowania na kanał w serwisie Youtube
  • Ikona przekierowania na fanpage w serwisie Facebook
  • Ikona przekierowania do strony w serwisie Linkedin
Regulamin