Logo firmy Erpit
Zaloguj Zarejestruj Przejdź do stopki
  • A
  • A+
  • A++
  • Ikona zmiany kontrastu
  • Strona główna
  • enova365
  • O firmie
  • Komunikaty
  • Samouczki
    • enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii enova365

      • Podstawowa obsługa enova365
      • Dział techniczny
      • Moduł Finanse i Księgowość
      • Moduł Handel
      • Moduł Kadry Płace
      • Split payment
      • JPK
      • PPK
      • Dodatki do enova365
      • enova365 w czasie pandemii
      • Cyfryzacja danych w enova365
      • Wersje enova365
    • Gospodarka magazynowa Ikona menu rozwijanego kategorii Gospodarka magazynowa

      • część I - Wprowadzenie
      • część II - Procesy magazynowe
      • część III - Przyjęcie magazynowe
      • część IV - Wydanie magazynowe
      • część V - Stan magazynu i FIFO
      • część VI - Algorytmy obrotu magazynowego
      • część VII - Korekta PZ i jej skutki
      • część VIII - Inwentaryzacja
      • część IX - Uproszczony obieg dokumentów
      • część X - Ścisła ewidencja
    • Słownik skrótów Ikona menu rozwijanego kategorii Słownik skrótów

      • Skróty w księgowości
    • Polski Ład Ikona menu rozwijanego kategorii Polski Ład

      • Nowe przepisy
    • Oprogramowanie ERPIT Ikona menu rozwijanego kategorii Oprogramowanie ERPIT

      • BL Skaner
  • Oferta
    • Dla magazynu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla magazynu

      • Erpit WMS dla e-commerce
    • ERP enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii ERP enova365

      • Wdrożenie oprogramowania enova365
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
    • Rozwiązania e-commerce Ikona menu rozwijanego kategorii Rozwiązania e-commerce

      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Dodatek Erpit eCommerce
    • Dla kadr i płac Ikona menu rozwijanego kategorii Dla kadr i płac

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Skierowanie na badania lekarskie
    • Dla księgowości Ikona menu rozwijanego kategorii Dla księgowości

      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do masowego pobierania kursów - uruchomienie sprzedaży
    • Dla biur rachunkowych Ikona menu rozwijanego kategorii Dla biur rachunkowych

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek do enova365 - Zapisywanie faktur w bazie slave
    • Branżowe dla enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii Branżowe dla enova365

      • Dodatek zbożowy
      • Dodatek Kontra
    • Dla handlu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla handlu

      • Mobilny Handlowiec
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Erpit WMS dla e-commerce
      • Dodatek Kontra
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek Erpit eCommerce
  • Cennik
  • Kontakt
  • Panel klienta
  • Logowanie
Spis treści
Tytuł miniatury
Ikona udostępnienia na Facebooku Ikona udostępnienia na Twitterze Ikona udostępnienia na Linkedinie

Rozmieszczenie towarów w magazynie

18 maj 2022
ikona autora Jakub

Wprowadzenie

Sposób rozmieszczenia towarów w magazynie ma znaczący wpływ na szybkość ich zbierania co przekłada się na szybkość realizacji zamówień. W jaki sposób rozmieszczać towary w magazynie? Nie ma na to pytanie jednoznacznej odpowiedzi. To zależy. Poniżej przedstawimy kilka aspektów tego zagadnienia. 

Stałe miejsca magazynowe

Gdy nie mamy problemów z wielkością magazynu ciekawym rozwiązaniem jest ustalenie stałych miejsc magazynowych dla każdego towaru. Takie podejście nie tylko ułatwia odnajdywanie towarów ale pozwala również na optymalizację tras w magazynie. Przy stałych miejscach wystarczy w odpowiedni sposób posortować towary na liście do zbierania aby zbierać je w efektywny sposób. 

Towary na regałach

 

Podobne obok siebie czy wręcz przeciwnie

Naturalną tendencją jest układanie podobnych towarów obok siebie. Czy to jest dobre podejście. Wyobraźmy sobie towary o różnych rozmiarach np. buty. Tutaj będziemy mogli bardzo łatwo się pomylić i wybierać nieprawidłowy rozmiar. Gdyby były w innych miejscach magazynu nie było by takiego problemu. Stosując rozwiązania technologiczne typu skanery kodów oczywiście unikniemy błędów ale przypadkowe skanowania błędnych towarów też zajmują czas i spowalniają proces. Jeszcze inny przypadek to np. kable. Jeśli mamy w ofercie identyczne kable o różnych długościach to zdecydowanie lepiej mieć je na zupełnie różnych regałach. System skieruje nas w odpowiednie miejsce, w którym od razu podejmiemy odpowiedni towar. Dodatkowo możemy zastosować identyfikację symbolami lub kolorami. W jednym z naszych rozwiązań: "BL Skaner" możemy oznaczać towary znajdujące się na jednej półce kolorowymi etykietami. Kolory są prezentowane na urządzeniu mobilnym i dzięki temu wiadomo jaki towar pobierać i można to zrobić odrobinę szybciej. 

Układanie różnych rozmiarów obok siebie może mieć jednak sens. Przykładowo gdy sprzedajemy buty hurtowo to na zamówieniach pojawi się jednocześnie wiele rozmiarów. w takim przypadku wygodniej zbierać je w jednym miejscu.

W pewnych przypadkach ustalenie stałych miejsc dla towarów nie będzie jednak dobre i warto wybrać zmienne miejsca magazynowe. 

Zmienne miejsca magazynowe

Odkładanie tego samego towaru w różne miejsca ma sens gdy nasz magazyn jest mocno zapełniony. Wówczas ten sam towar będzie mógł znajdować się w różnych miejscach bo tak łatwiej. 

Inną przesłanką może być chęć odizolowania od siebie takich samych towarów gdy pochodzą one z różnych partii czy mają różne daty ważności.

Zmienne miejsca magazynowe komplikują znacząco proces zbierania, a w zasadzie ograniczają możliwości jego optymalizacji. Tutaj trudno jest wyznaczyć optymalny sposób zbierania. Można oczywiście wykorzystywać złożone algorytmy ale problemy robią się bardzo złożone obliczeniowo i czas wyznaczenia optymalnej ścieżki może być całkiem spory w odniesieniu do czasu potrzebnego na zebranie towarów. Wówczas należałoby zastosować algorytmy przybliżone. 

Model mieszany

Ponieważ zarówno stałe jak i zmienne miejsca magazynowe mają zalety i wady być może warto zastosować wariant mieszany. Część towarów będzie miała własne miejsca, a część miejsca zmienne. Oczywiście w takim przypadku potrzebujemy odpowiednio skonstruowanych algorytmów w oprogramowaniu wspierającym kolekcjonowanie zamówień. Takie rozwiązanie być może warto zastosować gdy tylko dla części towarów musimy pilnować partii np. ze względu na daty przydatności.

Podsumowanie

Powyżej pokazano dwa podejścia do rozmieszczania towarów w magazynach. Może być ich oczywiście więcej. Tak naprawdę każda sytuacja będzie inna i inny model będzie można dopasować. Pamiętać należy, że oprócz samego doboru modelu powinniśmy mieć narzędzia, które pozwolą realizować procesy dla takiego modelu. Być może jesteśmy w stanie Państwu pomóc, doradzić, zaproponować nasze oprogramowanie. Zapraszamy do kontaktu.

Stopka - logo firmy Erpit
Kontakt

ERPIT Sp. z o.o.

Ikona mapy firmy Os. Bolesława Chrobrego 35/52

Ikona adresu firmy 60-681 Poznań

Ikona telefonu komórkowego firmy +48 601 720 038

Ikona maila sprzedaz@erpit.pl

Social media
  • Ikona przekierowania na kanał w serwisie Youtube
  • Ikona przekierowania na fanpage w serwisie Facebook
  • Ikona przekierowania do strony w serwisie Linkedin
Regulamin