Logo firmy Erpit
Zaloguj Zarejestruj Przejdź do stopki
  • A
  • A+
  • A++
  • Ikona zmiany kontrastu
  • Strona główna
  • enova365
  • O firmie
  • Komunikaty
  • Samouczki
    • enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii enova365

      • Podstawowa obsługa enova365
      • Dział techniczny
      • Moduł Finanse i Księgowość
      • Moduł Handel
      • Moduł Kadry Płace
      • Split payment
      • JPK
      • PPK
      • Dodatki do enova365
      • enova365 w czasie pandemii
      • Cyfryzacja danych w enova365
      • Wersje enova365
    • Gospodarka magazynowa Ikona menu rozwijanego kategorii Gospodarka magazynowa

      • część I - Wprowadzenie
      • część II - Procesy magazynowe
      • część III - Przyjęcie magazynowe
      • część IV - Wydanie magazynowe
      • część V - Stan magazynu i FIFO
      • część VI - Algorytmy obrotu magazynowego
      • część VII - Korekta PZ i jej skutki
      • część VIII - Inwentaryzacja
      • część IX - Uproszczony obieg dokumentów
      • część X - Ścisła ewidencja
    • Słownik skrótów Ikona menu rozwijanego kategorii Słownik skrótów

      • Skróty w księgowości
    • Polski Ład Ikona menu rozwijanego kategorii Polski Ład

      • Nowe przepisy
    • Oprogramowanie ERPIT Ikona menu rozwijanego kategorii Oprogramowanie ERPIT

      • BL Skaner
  • Oferta
    • Dla magazynu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla magazynu

      • Erpit WMS dla e-commerce
    • ERP enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii ERP enova365

      • Wdrożenie oprogramowania enova365
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
    • Rozwiązania e-commerce Ikona menu rozwijanego kategorii Rozwiązania e-commerce

      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Dodatek Erpit eCommerce
    • Dla kadr i płac Ikona menu rozwijanego kategorii Dla kadr i płac

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Skierowanie na badania lekarskie
    • Dla księgowości Ikona menu rozwijanego kategorii Dla księgowości

      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do masowego pobierania kursów - uruchomienie sprzedaży
    • Dla biur rachunkowych Ikona menu rozwijanego kategorii Dla biur rachunkowych

      • Rozliczanie czasu pracy w enova365
      • Importer z programu Subiekt
      • Importer z formatu Optima
      • Importer JPK
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek do enova365 - Zapisywanie faktur w bazie slave
    • Branżowe dla enova365 Ikona menu rozwijanego kategorii Branżowe dla enova365

      • Dodatek zbożowy
      • Dodatek Kontra
    • Dla handlu Ikona menu rozwijanego kategorii Dla handlu

      • Mobilny Handlowiec
      • Integracja Allegro z programem enova365
      • Integracja ze sklepem internetowym Shoper
      • Erpit WMS dla e-commerce
      • Dodatek Kontra
      • Dodatek do enova365 - wysyłka maili z fakturami i rozrachunkami
      • Dodatek Erpit eCommerce
  • Cennik
  • Kontakt
  • Panel klienta
  • Logowanie
Spis treści
Tytuł miniatury
Ikona udostępnienia na Facebooku Ikona udostępnienia na Twitterze Ikona udostępnienia na Linkedinie

PPK po czerwcowych zmianach

07 lipiec 2022
ikona autora Paulina

Czerwiec 2022 jest kolejnym miesiącem bogatym w zmiany prawne. Po nowelizacji zapisów tzw. Polskiego Ładu, w życie weszła kolejna regulacja. Tym razem modyfikacji ulega funkcjonowanie Pracowniczych Planów Kapitałowych, które znamy również jako PPK.

PPK to:

  • Powszechny, dobrowolny system długoterminowego oszczędzania, który wszedł w życie z dniem 1 stycznia 2019 roku.
  • Wpłaty do PPK finansuje podmiot zatrudniający i uczestnik systemu z własnych środków.
  • Państwo wspiera program poprzez wpłaty powitalne dla nowego uczestnika oraz coroczne dopłaty w wysokości 240 zł.
  • 20 maja 2022 r. ogłoszono nowelizację ustawy o Pracowniczych Planach Kapitałowych, a większość jej zapisów weszła w życie wraz z dniem 4 czerwca 2022 r.

 

Jakie zmiany wprowadzono w czerwcu 2022?


Nowe regulacje, z którymi mamy do czynienia stanowią odpowiedź na postulaty i wnioski zgłaszane przez rynek. W efekcie system PPK uproszczono oraz uregulowano. Dzięki temu nowy stan prawny uwzględnia wszystkie sugestie, które pojawiły się podczas trzyletniego okresu funkcjonowania PPK.

Najważniejszą z regulacji jest ustanowienie nowych ram czasowych wpisania pracownika do Planów. Od teraz prawo przewiduje możliwość wcześniejszego zawarcia umowy z PPK - już po 14 dniach od zatrudnienia.

Jednocześnie maksymalna data pozostała niezmienna - nadal jest nią 10 dzień miesiąca tuż po miesiącu, w którym upłynęło 90 dni naszego zatrudnienia.

Ustawa w swojej nowej formie wprowadza jednocześnie nowe uprawnienia dla przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy. W efekcie PIP zyskuje podstawę prawną do ścigania wykroczeń, polegających na nakłanianiu do rezygnacji z oszczędzania w PPK.

Niezbędny do funkcjonowania systemu PPK status podmiotu zatrudniającego otrzymali także płatnicy składek na ubezpieczenie społeczne, lecz wyłącznie w wypadku, w którym pracodawca lub zleceniodawca nie ma numeru identyfikacyjnego.

Ponadto, uregulowano tryb zwrotu nienależnych wpłat do PPK i ujednolicono terminy dokonywania wpłat do PPK i obowiązywania deklaracji uczestników.

 

enova365 2204.4.8


Oprogramowanie enova365 wychodzi naprzeciw podstawowej regulacji, zapisanej w ustawie. W efekcie system wprowadza możliwość wcześniejszego zapisania pracownika do PPK.

Wiąże się to z uruchomieniem dwóch nowych parametrów:

a) „Wg daty kwalifikacji Min” - Parametr domyślnie został ustawiony na „Tak”. Możliwa jednak jest zmiana z poziomu systemu. Efektem zastosowania tego ustawienia jest przystąpienie pracownika do PPK z datą kwalifikacji minimalnej.

b) „Wg daty kwalifikacji Max” - Parametr został domyślnie ustawiony na „Nie”. Tu również możliwa jest zmiana z poziomu systemu. Po zaznaczeniu „Tak” pracownik przystąpi do PPK z datą kwalifikacji maksymalnej.

Efektem jest zdecydowane usprawnienie ruchów w nowej formie Pracowniczych Planów Kapitałowych. Proste rozwiązanie, osiągalne poprzez jedno kliknięcie, w efekcie ściąga ciężar organizacyjny z działów HR oraz księgowości.

 

Artykuł przygotowano na podstawie informacji dostępnych pod linkiem.

Stopka - logo firmy Erpit
Kontakt

ERPIT Sp. z o.o.

Ikona mapy firmy Os. Bolesława Chrobrego 35/52

Ikona adresu firmy 60-681 Poznań

Ikona telefonu komórkowego firmy +48 601 720 038

Ikona maila sprzedaz@erpit.pl

Social media
  • Ikona przekierowania na kanał w serwisie Youtube
  • Ikona przekierowania na fanpage w serwisie Facebook
  • Ikona przekierowania do strony w serwisie Linkedin
Regulamin