Witamy w kolejnym odcinku naszego kursu dotyczącego gospodarki magazynowej. Dzisiaj omówimy Przyjęcie magazynowe. Będziemy mówić o procesach, o dokumentach, generalnie o tym, jak to wszystko się odbywa.

Wyobraźmy sobie taką hipotetyczną sytuację, że właśnie odwiedza nas dostawca, który ma dla nas przesyłkę. Niech to będzie firma Świat Kabelków, a w przesyłce są kable PP12-2M.

Okazuje się jednak, że zamiast 3szt wysłano nam 2. A więc w PZ wpisujemy, że jest niezgodność ilości.

Aby nie zatrzymywać dostawcy, drukujemy nasz dokument i dajemy mu go.

Gdy dostawca jest wolny możemy zadzwonić do naszego kontrahenta. Tutaj dowiadujemy się, że niestety dziś nie uda się już dosłać brakującej sztuki, a nam te kabelki są niezbędnie potrzebne. A więc negocjujemy rabat, w tym wypadku udało nam się wynegocjować 10%, zamiast 4,60 zł wartość przyjęcia wyniesie 4,14 zł.

Teraz powiemy Państwu w tym momencie co się stanie, gdy przyjdzie ta faktura końcowa. Wówczas do naszego PZtu wystawimy korektę na którym będzie ten rabat, menu Relacje przy zaznaczonym przy zaznaczonym pliku, który chcemy skorygować.

Tutaj 2,30 rabatu czyli będziemy mieli 2,07, a więc taką cenę za sztukę wpisujemy, prawdopodobnie tak ta faktura będzie wyglądała.

Tą korektę wystawimy, wydrukujemy, będziemy mieli dokument korekty informujący nas, jaki był przed korektą, jaki był po korekcie.

Teraz będziemy mieli dokument korekty informujący nas, jaki był przed korektą, jaki był po korekcie, informujący nas również, że zaoszczędziliśmy 46 groszy. Z takiego dokumentu korekty będzie można później już poprawnie tą fakturę dokumentem handlowym, Zakup na którym pojawi się prawidłowo cena zgodna z tym jaka będzie na tym dokumencie.

Przy okazji dowiedzieliśmy się, że istnieje coś takiego jak korekty dokumentów PZ, które się też jakby nagminnie zdarzają. Mało tego, są one ilościowe i wartościowe. Mogą być ilościowe i mogą być wartościowe. Albo mogą też być, ilościowo wartościowe.

Gdyby teraz wystąpiła taka sytuacja, że musimy jeszcze raz skorygować ten dokument. Teraz korygujemy ten PZ drugi raz, proszę zobaczyć, że cena już jest widoczna po pierwszej korekcie.

Mogła by się zdarzyć sytuacja, w której okazało by się, że jeden z kabelków jest uszkodzony, sprawę byśmy sobie oczywiście wyjaśnić z kontrahentem. Natomiast po uzgodnieniach zapewne sprawa wyglądałaby tak, że jedną sztukę moglibyśmy tutaj skorygować, albo wykonać zwrot.

Oczywiście takie działanie musiało by nastąpić zanim otrzymamy tą fakturę, bo gdy mamy fakturę to wówczas to już zostaje. Korygowalibyśmy fakturę. Oczywiście korekta faktury wygenerowałaby nam konieczność wykonania zwrotu, czyli ona w tle by nam wystawiła jakąś korektę magazynu.

Czyli podsumowując. Obieg dokumentów przy przyjęciu magazynowym wygląda tak:
rejestrujemy dokument PZ, rejestrujemy korektę PZ, następnie możemy do tego dokumentu rejestrować korekty, w pewnym momencie, mogą być dokumenty zwrotu, następnie dostajemy fakturę. Ta faktura jest dokumentem, który nas w pewien sposób wiąże. Nie możemy sobie korygować PZtu gdy mamy już fakturę. Może być oczywiście korekta faktury, która za sobą pociągnie korektę PZtu. Musimy pamiętać, że w momencie kiedy istnieje faktura, wówczas korygujemy fakturę, natomiast dokumenty przyjęcia możemy do tego momentu korygować, zanim ta faktura się pojawi.

Na tym zakończymy ten odcinek.