Miniaturka artykułu
01-02-2023, Łukasz

Instrukcja dodatku - Zapisywanie faktur w bazie slave

1.Instalacja i konfiguracja dodatku

Dodatek składa się z następujących bibliotek:
  • erpit.EwidencjaDoSlave.dll
  • erpit.EwidencjaDoSlave.UI.dll
  • PracaNaWieluBazach.dll
Aby dodatek działał prawidłowo, wyżej wymienione biblioteki muszą być umieszczone w katalogu Assemblies:  „C:\Program Files\Common Files\Soneta\Assemblies”
Uwaga! Aby opisywany dodatek działał prawidłowo przy wysyłaniu z bazy slave musimy mieć włączone logowanie w sposób zintegrowany.
Dodatek konfigurujemy w bazie, z której eksportowane będą faktury sprzedaży.
Ustawienia dodatku znajdują się w Narzędzia -> Opcje -> ERPIT -> Ewidencja do slave.

Konfguracja dodatku

Możliwe opcje:
  • Czy wysyłanie z bazy Master - Domyślnie opcja ustawiona na NIE. Zaznaczamy na TAK, jeśli baza, z której będziemy eksportować faktury jest bazą master.
  • Symbole dokumentu - Wymieniamy wszystkie możliwe symbole dokumentów, na których chcemy, aby działał dodatek - na dokumentach, których symbole zostały tutaj wypisane pojawi się przycisk odpowiedzialny za działanie dodatku. Symbole oddzielamy znakiem ;.
  • Sposób znajdowania bazy danych - Ustalamy w jaki sposób ma odbywać się znajdowanie kontrahenta w poszczególnych bazach danych. Wystawiamy fakturę sprzedaży dla przykładowego Jana Nowaka. Dzięki temu ustawieniu faktura trafi jako ewidencja zakupowa do bazy danych należącej do Jana Nowaka. Mamy do wyboru:

Znajdowanie bazy danych 

  • Według cechy na kontrahencie - Do tego ustawienia musimy zaimportować cechę FeatureDefinition_Kontrahenci.xml oraz uzupełnić ją dla każdej bazy.

To ustawienie sprawdzi się przy mniejszej ilości baz. Import plików xml do enova365 - opis.
Jak uzupełnić cechę? Po zaimportowaniu cechy, wyjmujemy ją na kontrahencie. Jest to cecha NazwaBazySlave i z listy wybieramy bazę należącą do klienta. Wyjmowanie cechy odbywa się w sposób następujący. Na kartotece kontrahenta wybieramy opcję Widok -> Pokaż cechy:

Wyjmowanie cechy na kontrahencie

Kolejno Pola -> Wyświetlane cechy:

Pokazywanie cech

Teraz czas na wybranie cechy, którą chcemy wyświetlić. Wybieramy NazwaBazySlave poprzez przycisk Dodaj ->

Dodawanie cechy

Zapisujemy. W efekcie na zakładce kontrahenta widzimy cechę, która umożliwia przypisanie kontrahenta do bazy. Z listy baz danych wybieramy bazę należącą do klienta.

Lista baz danych

  • Według powiązania kontrahenta z bazą - Przy wielu bazach sprawdzi się ustawienie, które sczytuje ustawienia z konfiguracji programu. Wystarczy, że w konfiguracji programu mamy bazy slave przypisane do odpowiednich klientów. Jeśli nie, a chcemy korzystać z tego ustawienia - należy je uzupełnić.


  • Cecha kontrolna - Tak lub Nie. Jeśli Tak, należy w polu Nazwa cechy kontrolnej uzupełnić dane.
  • Sekcja: Opcje znajdowania kontrahenta - wyszukiwanie kontrahenta odbywa się po kodzie kontrahenta lub numerze NIP.
  • Kod kontrahenta - Wpisujemy kod kontrahenta. Kontrahentem jest firma, która wystawia faktury sprzedaży. Kod ten musi być taki sam we wszystkich bazach slave, w których będziemy tworzyć ewidencję zakupową.
  • NIP kontrahenta - Wpisujemy numer NIP kontrahenta. Kontrahentem jest firma, która wystawia faktury sprzedaży. NIP musi być spójny we wszystkich bazach slave, w których będziemy tworzyć ewidencję zakupową.
  • Sekcja: Opcje tworzenia dokumentów - definiujemy ustawienia dotyczące tworzenia dokumentów ewidencji.
  • Opis DokEwidencji - Uzupełniamy opis, który będzie wstawiany w opis stworzonego dokumentu ewidencji.
  • Sposób wyznaczania definicji zakupu - mamy 3 możliwości według których możemy tworzyć ewidencje do baz, są to: 
  • Standardowo - ewidencje wstawiają się z definicją określoną standardowo w ustawieniach dokumentu. Definicje muszą być takie same we wszystkich bazach.
  • Według symbolu podanego w bazie głównej - Bazą główną jest baza, w której tworzymy faktury sprzedaży. Symbol definicji dokumentu musi być identyczny we wszystkich bazach. Symbol podajemy w polu tekstowym. W przeciwnym wypadku otrzymamy błąd.
  • Według symbolów podanych w bazach slave - Żeby użyć tego sposobu niezbędne jest zaimportowanie cechy globalnej, do baz w których występuje inny symbol definicji dokumentu niż w bazie głównej. Mowa o cesze globalnej (nazwa pliku: xml) -ERPITSymbolDokumentuSprzedazy, która jest dołączona do paczki dodatku.
  • W konfiguracji dodatku wskazujemy domyślny symbol dokumentu zakupu, a wyjątki ustawiamy na bazach slave.