Praca zdalna z enova365 w czasach COVID-19
Rok 2020 nie jest zbyt przyjazny już od samego początku. Szerząca się w marcu epidemia COVID-19 zmusiła wiele osób do pracy zdalnej. Chciałbym podzielić się refleksjami na ten temat i przekazać w jaki sposób system ERP enova365 dostępny zdalnie pozwolił swobodnie zmienić tryb pracy.
Kilka lat temu zrezygnowaliśmy z infrastruktury serwerowej utrzymywanej w siedzibie na rzecz chmury obliczeniowej. Nie ukrywam, że miało to być rozwiązanie tymczasowe wdrożone po awarii, a docelowo serwer miał się znajdować w siedzibie Spółki. Z braku czasu tak się jednak nie stało. W ramach ćwiczeń, jako Autoryzowany Partner enova365 postanowiliśmy wykorzystywać program na wszystkie sposoby. Uruchomiliśmy niewielką, bo potrzeby niewielkie maszynę wirtualną z systemem Windows Serwer na której zainstalowaliśmy niezbędne rozwiązania.
Mamy więc możliwość:
- pracy z wykorzystaniem usług terminalowych - enova365 standard
- program dostępny przez stronę internetową - enova365 multi
- program dostępny na komórkach - enova365 android
Wdrożyliśmy też specjalizowane dodatki dzięki, którym możemy sprawnie odsprzedawać licencje programu enova365 i wysyłać je e-mailem wraz z fakturami do klientów.
Dostęp zdalny umożliwił nam praktycznie bezbolesne przejście w tryb pracy zdalnej w zakresie obsługi oprogramowania enova365. Mogliśmy skoncentrować się na merytoryce naszej pracy.
Mamy pewne obserwacje i przemyślenia na temat pracy zdalnej z enova365, którymi chciałbym się podzielić.
Praca ERP enova365 w wersji standard.
- Pierwsza możliwość to połączenie do bazy w kanale VPN. Działa zależnie od prędkości łącza Internetowego. Dla zastosowania takiego rozwiązania infrastruktura musiała być raczej przygotowana wcześniej, łącze internetowe ze stałym i publicznym IP. Rozwiązanie nie jest najlepsze. Przy niestabilnie działającej sieci program enova365 może zachowywać się dziwnie.
- Druga możliwość, dostęp terminalowy czyli praca na serwerze. To działa znacznie lepiej niż pierwsze rozwiązanie. Do zastosowania rozwiązania potrzebny przede wszystkim serwer i licencje dostępu terminalowego. Kto był z tym gotowy to miał mniej problemów. W takim podejściu, ze względów bezpieczeństwa, najlepiej jest pracować w kanale VPN.
Praca ERP enova365 w wersji multi.
W tym przypadku praktycznie nic się nie zmienia. Instalacje z reguły przygotowane w taki sposób aby dostęp mógł być realizowany przez internet lub w kanale VPN.
Praca w wersji enova365 na platformie Azure
Tutaj dla klientów praktycznie nie było zmiany. Rozwiązanie to można śmiało polecić mniejszym firmom gdzie pracownicy znajdują się w oddalonych od siebie miejscach. To zadziałało w warunkach epidemii. Mamy doświadczenia z tą platformą i zasadniczo spełnia ona swoje zadania. Z dostępnością też raczej nie ma problemu. Problemy jeśli się zdarzają to zwykle po aktualizacjach - tak jak przy każdej zmianie w oprogramowaniu, czy to w enova365 czy w innym.