Moduł Handel

Jak rozpocząć pracę z modułem handlowym? Przedstawiamy od czego zacząć oraz jak wykonać podstawowe operacje i przydatne ustawienia.

Kartoteka towarowa, Towary

Pracę w module handlowym najlepiej rozpocząć od uzupełniania kartotek towarowych. Opis kartoteki towarowej przygotowaliśmy dla Państwa w artykule: Kartoteka towarowa - zakładka ogólne.
Kolejne przydatne informacje jakie powinniśmy znać odnośnie towarów to ich kod. Jak zdefiniować kod towaru? Odpowiedź tutaj.
Każdy towar posiada swoją jednostkę, jak ją zdefiniować? Jednostki oraz ich przeliczniki w enova365.
Ciekawą i przydatną opcją jest możliwość zmiany opisu towaru bezpośrednio na dokumencie, wystarczy kilka kliknięć. Szczegóły tutaj.

Kontrahenci

Warto wiedzieć, że podczas wystawiania faktury zakupu, sprzedaży lub innego dokumentu należy zazwyczaj wybrać Kontrahenta. W przypadku gdy nie występuje na dostępnej liście (nie mamy go w systemie) można go dodać bez konieczności opuszczania dokumentu. Sposób ten przedstawiliśmy dla Państwa w artykule: Dodawanie kontrahenta podczas wystawiania dokumentu.
W enova365 dostępna jest bardzo przydatna czynność Dane z GUS-BIR, która umożliwia pobranie aktualnych danych kontrahenta z bazy Głównego Urzędu Statystycznego. Podane w niej dane to dane rejestrowe przedsiębiorstwa. A więc, jak pobrać dane kontrahenta przy wykorzystaniu tej opcji? Odpowiadamy.
Gdzie w programie enova365 możemy zlokalizować kontrahenta? Odpowiedź tutaj.

Faktury

Faktury zaliczkowe w enova365. W programie enova365 faktura zaliczkowa (FZAL) może zostać wygenerowana zarówno do konkretnych towarów, jak i usług. Transakcje realizowane za pomocą faktur możemy: zakończyć fakturą sprzedaży (FV), przekształcić do kolejnych faktur zaliczkowych (FZAL), lub przekształcić do wielu faktur sprzedaży (FV). Przygotowaliśmy artykuł poświęcony fakturom zaliczkowym, dostępny tutaj.
Jak wystawić korektę do faktury? To nic trudnego, wystarczy użyć Relacji. Szczegółowa instrukcja.

Limity kredytowe, kontrola należności

W handlu z kontrahentami często pojawia się potrzeba ograniczenia możliwości sprzedaży kontrahentom, którzy zalegają z płatnościami. Program enova365 posiada proste funkcjonalności umożliwiające ograniczenie takiej sprzedaży tzw. limity. Podczas obsługi limitów kontroli podlega przekroczenie dopuszczalnego limitu kredytowego oraz przekroczenie dopuszczalnej kwoty zadłużenia przeterminowanego. Reakcja systemu na przekroczenie limitu zależy od uprawnień użytkownika. W artykule przedstawiliśmy dla Państwa opcje, jakimi należy się posłużyć.

Podatek od towarów i usług

Czasem przy rejestrowaniu zakupu w programie enova365 podsumowanie w tabelce VAT nie zgadza się z dokumentem źródłowym, wówczas należy to skorygować. W jaki sposób? Odpowiadamy tutaj.

Mechanizm Podzielonej Płatności/Split payment w enova365

Od 1. listopada 2019 roku mające dotychczasowe zastosowanie, szczególne sposoby rozliczania podatku VAT, czyli mechanizm odwrotnego obciążenia oraz mechanizm odpowiedzialności podatkowej nabywcy (w obecnej formie), będą zastąpione stosowanym obligatoryjnie Mechanizmem Podzielonej Płatności (tzw. Split Payment). Split payment działa w Polsce od lipca 2018 roku i dotychczas stosowanie tej metody było dobrowolne, jednak teraz metoda ta stanie się obowiązkowa w określonych sytuacjach. W jakich sytuacjach oraz jak MPP działa w enova365 odpowiada nasz artykuł, w którym znajdą Państwo informacje z Dziennika Ustaw, czego dotyczą przepisy, kiedy powstaje obowiązek MPP oraz instrukcje wprowadzające do MPP w enova365 w wersji multi oraz w wersji okienkowej.
W enova365 mamy również możliwość zmiany działania MPP. W przypadku, gdy chcemy zastosować Mechanizm Podzielonej Płatności pomimo braku spełnienia warunków (tych, w których obowiązkowo należy skorzystać z MPP) np. gdy faktura nie przekracza 15 tys., ale dotyczy części większego zamówienia już przekraczającego wartość 15 tys. Możemy dokonać odpowiednich zmian by z MPP skorzystać. Szczegóły: Możliwość zmiany działania MPP w enova365.

Grupa towarowa GTU

Jak przypisać grupę GTU w kartotece towarowej oraz w jaki sposób informacja ta przenosi się na pozycję dokumentu/faktury i finalnie do dokumentu ewidencji? Zapraszamy do obejrzenia filmu, w którym prezentujemy w jaki sposób przypisać grupę towarową GTU do towaru/usługi w module Handel programu enova365.
Porównanie grup towarowych na pozycji i towarze. Stworzyliśmy cechę, która pozwala na porównanie grup towarowych na pozycji oraz na towarze dla dokumentów sprzedaży. Gdzie możemy ją pobrać, gdzie ją importujemy i dlaczego warto z niej skorzystać? Zapraszamy do artykułu.
Jakie przydatne funkcje dotyczące GTU znajdziemy w enova365? Odpowiedź tutaj.
Artykuły